“Poznać przeszłość” – polecany podręcznik do historii dla szkół ponadpodstawowych

Podręcznik “Poznać przeszłość 3” udowadnia, że nauka historii wcale nie musi być nużąca, a minione lata kryją w sobie wiele fascynujących opowieści. Książka jest przeznaczona do nauczania historii w liceach ogólnokształcących i technikach, w zakresie podstawowym.

Autorzy

Autorami “Poznać przeszłość 3” są Jarosław Kłaczkow, Anna Łaszkiewicz i Stanisław Roszak. Anna Łaszkiewicz jest również autorką innych podręczników do nauczania historii. Prof. dr hab. Jarosław Kłaczkow to nauczyciel akademicki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ma na swoim koncie liczne publikacje. Prof. dr hab. Stanisław Roszak również jest pracownikiem UMK i autorem wielu tekstów, w tym podręczników. Jego specjalności to dydaktyka historii i historia nowożytna.

Zawartość podręcznika

Poznać przeszłość 3 sprawdzony” obejmuje wydarzenia z lat 1815-1939. Zawarte w podręczniku treści dotyczą m.in. rewolucji przemysłowej, przyczyn wybuchu obu wojen światowych i dziejów II Rzeczypospolitej. Podręcznik składa się z następujących elementów:

– wstęp – nawiązujący do wiadomości z poprzednich lekcji i stanowiący wprowadzenie do nowego tematu;

– ciekawostka;

– ćwiczenia;

– oś czasu ułatwiająca chronologiczne uporządkowanie poszczególnych wydarzeń;

– symbole epoki, czyli wydarzenia i dzieła sztuki;

– warto wiedzieć – element zawierający informacje uzupełniające materiał z lekcji;

– postać historyczna – biogramy;

– to budzi kontrowersje – krótkie eseje na temat danego zagadnienia;

– kalendarium;

– słowniczek;

– podsumowanie;

– ćwiczenia podsumowujące.

Zalety podręcznika “Poznać przeszłość 3”

– posiada czytelny układ treści;

– przedstawia materiał w uporządkowany, chronologiczny sposób;

– rozbudza zainteresowanie ucznia historią dzięki dodatkowym informacjom i ciekawostkom, a także proponowaniu publikacji książkowych rozszerzających dany temat;

– ułatwia utrwalanie wiadomości, dzięki zawartym w nim osiom czasu, ćwiczeniom i przejrzystym podsumowaniom każdego tematu;

– kształci umiejętności pracy z tekstem, mapami i danymi statystycznymi.